OdporúčameZaložiť web alebo e-shop
aktualizované: 02.04.2024 09:18:14 

Odbor krízového riadenia

Informačný systém civilnej ochrany tvorí hlásna služba a informačná služba civilnej ochrany.


hlásna služba zabezpečuje včasné varovanie obyvateľov a vyrozumenie osôb činných pri riešení následkov mimoriadnej udalosti a obcí o ohrození alebo o vzniku mimoriadnej udalosti,
informačná služba zabezpečuje zber, spracovanie, vyhodnocovanie a poskytovanie informácií.

Hlásna služba sa zabezpečuje varovacou a vyrozumievacou sieťou civilnej ochrany, ktorú tvoria varovacie a vyrozumievacie centrá civilnej ochrany (ďalej len „varovacie a vyrozumievacie centrum“) a technické prostriedky na území, pre ktoré sú určené.

 

Varovanie obyvateľstva a vyrozumenie osôb činných pri riešení následkov mimoriadnej udalosti a obcí o ohrození alebo o vzniku mimoriadnej udalosti sa technicky zabezpečujú:

- sieťou sirén, ktorú tvoria sirény a systém ich ovládania,

- prostredníctvom rozhlasového vysielania a televízneho vysielania,

- domácimi rozhlasmi, ktoré musia spĺňať požiadavky technickej normy,

- miestnymi informačnými prostriedkami obce,

- systémami automatizovaného vyrozumenia,

- prostredníctvom verejných elektronických komunikačných sietí.

Informačná služba civilnej ochrany sa zabezpečuje prostredníctvom pracovísk informačných miest informačnej služby civilnej ochrany. Sú to pracoviská

 - ministerstva,

 - okresného úradu v sídle kraja,

 - okresného úradu,

 - samosprávneho kraja,

 - obce,

 - právnickej osoby,

 - fyzickej osoby – podnikateľa.

Varovanie obyvateľstva sa vykonáva varovnými signálmi:

a) všeobecné ohrozenie dvojminútovým kolísavým tónom sirén pri ohrození alebo pri vzniku mimoriadnej udalosti, ako aj pri možnosti rozšírenia následkov mimoriadnej udalosti,
b) ohrozenie vodou šesťminútovým stálym tónom sirén pri ohrození ničivými účinkami vody.
c) Koniec ohrozenia alebo koniec pôsobenia následkov mimoriadnej udalosti sa vyhlasuje signálom  koniec ohrozenia dvojminútovým stálym tónom sirén bez opakovania.


Varovné signály a signál koniec ohrozenia sa následne dopĺňajú hovorenou informáciou prostredníctvom hromadných informačných prostriedkov.

 

 Právne predpisy:

Zákon NR SR č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva

Vyhláška MV SR č. 388/2006 Z. z. o podrobnostiach na zabezpečovanie technických a prevádzkových podmienok informačného systému civilnej ochrany

Usmernenie GR SKR MV SR č.VI/1/2020 na zabezpečovanie riadenia hlásnej služby civilnej ochrany

Pokyn GR SKR MV SR č. 3/VI/2 na zabezpečovanie hlásnej povodňovej služby, smogového varovného systému a odovzdávania meteorologických a hydrologických výstrah prostredníctvom informačného systému civilnej ochrany

 

Hlásenie o vzniku MU – vzor  

Pravidelná informácia – vzor 

Nedostatky pri zabezpečovaní IS    

 


TERMÍNY PRESKÚŠANIA SIRÉN V ROKU 2024

 

12.1.

9.2. 8.3. 12.4. 10.5. 14.6. 12.7. 9.8. 13.9. 11.10. 8.11. 13.12.

Preskúšanie sirén sa vykonáva 2-minútovým stálym tónom sirén od 12,00 do 12,02 hod.  po predchádzajúcom informovaní obyvateľstva o čase skúšky prostredníctvom hromadných informačných prostriedkov.

 

UMIESTNENIE SIRÉN V OKRESE KOMÁRNO

 

 

UMIESTNENIE SIRÉN V MESTE KOMÁRNO